kerastase-sydney-sweeney

Nieuwe fase ingeluid voor POS materiaal

Waarom AI zorgt voor meer spektakel op de winkelvloer

Auteur: Monia Kayila, Managing Director bij Serviceplan MAKE Benelux

De wereld van reclame is in een stroomversnelling geraakt door de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). Deze technologische vooruitgang heeft niet alleen invloed op online advertenties, maar verandert ook de manier waarop we reclame ervaren in fysieke winkels. Point of sale (POS)-materiaal, zoals folders en displays, ondergaat een ware transformatie - evenals de manier waarop de consument fysiek naar het product wordt geleid.

De komst van AI heeft een nieuwe fase ingeluid voor POS-materialen. Het is belangrijk om de ervaring buiten de winkel, effectief door te vertalen naar het POS-materiaal. Door het gebruik van optische illusies en interactieve displays worden winkelvloeren steeds meer een plek van spektakel en beleving. Ook ligt er meer focus op het begeleiden van de consument vanuit de digitale ervaring naar het point of sale.

Consumenten zoeken tegenwoordig naar een naadloze en coherente winkelervaring in plaats van een eenvoudige transactie via de verkooppunten. Innovatie, inhoudspersonalisatie, evenals duurzaamheid en nieuwe technologieën zijn de echte uitdagingen van vandaag.

De laatste Maybelline campagne, voor de Lash Sensational Firework! mascara, is hier een mooi voorbeeld van. Hiervoor werden verschillende POS-materialen ontwikkeld voor retailer Kruidvat in 16 steden in de Benelux. Deze waren onderdeel van een uitgebreide activatiecampagne en werden ingezet om de consument fysiek succesvol te begeleiden naar het point of sale.

Raamstickers
De fysieke customer journey begint bij de raamstickers. Deze zorgen voor herkenning vanuit de online campagne. Ook de grootte en de manier van plaatsing van de raamstickers zorgt ervoor dat ook de ‘toevallige’ voorbijganger er niet om heen kan en als het ware de winkel wordt ingetrokken.

Naast de opvallende raamstickers, heeft Serviceplan MAKE verschillende POS-materialen opgemaakt waaronder banners en vloerstickers, die allemaal bijdragen aan een impactvolle winkelervaring, waarbij het kleurgebruik en de opvallende actie de boventoon voeren.

Vloerstickers
De tweede stap zijn de vloerstickers die direct starten bij de entree en de consument door de winkel heen begeleiden naar het point of sale. Ook worden vloerstickers geplaatst bij het product zelf.

Vloerstickers Maybelline V1

Totem en vloerdisplay
De totem wordt ingezet als extra touchpoint ter attentie van de lancering en kan overal in de winkel geplaatst worden. De vloerdisplay daarentegen is de ‘pilaar’ waar het product verkrijgbaar. Dit is, op de kassa na, het eindstation waar je naar toe wordt geleid.

Deze innovatieve toepassingen zorgen ervoor dat fysieke winkels aantrekkelijker worden en een concurrentievoordeel krijgen in een steeds digitaler wordende wereld. AI is de motor achter deze transformatie en zal de toekomst van retailreclame ongetwijfeld blijven vormgeven.

Credentials

• Graphic Designers: Paul Follezou – Dinahlee Cameriere – David Laurent – Jeffrey Gijsen – Christopher Perri – Kevin Cherton
  • Project Managers: Tatevik Petrosyan – Zina Chénani – Kieu Tien To Hoang – Cyriane de Portocarrero – Hedwich Hornstra
  • Studio Managers: Veronique Renier – Bert de Blouw
  • Managing Director: Monia Kayila
  • Client: L’Oréal Group Benelux, Maybelline

Over Serviceplan MAKE Benelux
Geïntegreerd in een wereldwijd netwerk en werkend vanuit drie locaties in Brussel, Amsterdam en Luxemburg, combineert Serviceplan MAKE Benelux creativiteit en productie om op grote schaal content te creëren voor alle touchpoints. Van print tot digitaal, van film tot sociale media en van de fysieke tot de fysiek-digitale wereld. Serviceplan MAKE werkt o.a. voor L’Oréal, BMW en Nikon. Website: Serviceplan MAKE.