In het verleden waren de rollen binnen de bureaus duidelijk verdeeld. Wat is er veranderd?

Menno Westinga: Het aantal reclameboodschappen is de afgelopen jaren buiten proportie toegenomen. En ze richten zich allemaal op vergelijkbare doelgroepen. De uitdaging is om op te vallen en in de gedachten van mensen te blijven, ondanks dat budgetten over het algemeen niet noodzakelijkerwijs groter worden.

Marvin Bos: Ik denk ook dat de verdeling van verantwoordelijkheden nog steeds redelijk duidelijk is: wij maken media die impact moet hebben. Bij creatieve media hebben we gewoon een extra taak om te vervullen. Met de fragmentatie van het medialandschap en de toename van kanalen hebben we veel meer contactpunten om mee te werken. En bij Mediaplus weten we precies waar mensen in geïnteresseerd zijn en wat hen motiveert. We kunnen hierop voortbouwen en veel meer slimme creatieve media-ideeën ontwikkelen.

Innovatie is altijd een belangrijk onderdeel geweest van het Mediaplus-DNA. Welke rol speelt creatieve media in deze context?

Menno: Terwijl veel mediabureaus bij innovatie alleen aan technologische oplossingen denken, hebben wij altijd geprobeerd ons te onderscheiden door ons creatieve denken en het ontwikkelen van krachtige mediastrategieën. Zo hebben we onze internationale denktank 'BÄM Collective', waar ruim 50 medewerkers in 13 landen 20% van hun werktijd in investeren. De resterende 80% van hun tijd investeren ze in hun klantenteams, wat betekent dat ze constant worden blootgesteld aan nieuwe ideeën uit de markt.

Marvin: Innovatie is een filosofie – het beschrijft hoe je dingen moet doen en hoe je ze anders moet doen dan voorheen. Voor ons is creatieve media een uitdrukking van innovatie. En ik geloof dat alle Mediaplus-collega's op hun eigen manier innovatief zijn. Dat is wat we nastreven. Een strategie kan innovatief zijn, maar een onderzoeksteam van Mediaplus Insights kan ook innovatief zijn, omdat ze voortdurend nieuwe wegen inslaan om consumenten en hun motivaties echt te begrijpen.

Hoe ziet het eruit wanneer jullie over internationale grenzen heen samenwerken?

Marvin: We werken internationaal van Dubai tot Europa, tot de VS. Verschillende culturen komen samen om een briefing of een idee te overwegen. Zo komt het team met volledig nieuwe, innovatieve ideeën. Over de grenzen van disciplines en landen heen werken is ook enorm relevant voor onze internationale klanten.

Menno: In eerste instantie werkten we alleen met onze klant Deichmann in Duitsland. Dit is een perfect voorbeeld van hoe een account succesvol kan worden uitgerold naar vijf andere Europese landen – met een overkoepelende, globale strategie. We bouwen hierop voort en implementeren individuele ideeën in elk land; altijd gebaseerd op marktinzichten.

Welke rol speelt het creatieve team in pitches?

Marvin: In wezen is het creatieve team betrokken bij alle grote pitches van begin tot eind, vooral internationaal: van de strategische ontwikkeling – de leidraad – tot de opmaak van de pitchpresentatie en de consistente taal. Dit betekent dat creatieve media niet alleen het kersje op de taart is. We proberen creatief denken in de strategie te verweven om pieken in impact te bereiken

Wat zijn jullie doelen voor het volgende boekjaar?

Menno: We zijn aanzienlijk gegroeid en hebben geweldige nieuwe klanten aan boord, die we hebben weten te overtuigen met creatieve oplossingen. Nu gaat het erom te bewijzen dat we hun groei kunnen stimuleren en daadwerkelijk oplossingen kunnen leveren die impact hebben, in plaats van ze alleen maar te presenteren. Het gaat ook over hoe we ons onderscheiden: het succesvolle samenspel van technologie, media en creatie, ook als onderdeel van ons House of Communication, stelt ons in staat om meer klanten voor ons te winnen en hun nieuwsgierigheid te prikkelen.

Je kunt hier meer informatie vinden over creatieve media en innovatie.

Interesse in meer content?