Gedraag je eens wat vaker als een kleuter!

Selma

31.10.2023

Spreker en teamcoach Sayma Kuipers over bouwen aan een succesvol team

Kenmerkend voor Serviceplan Group is onze geïntegreerde werkwijze. Onze verschillende labels; ieder met hun eigen expertise en een grote diversiteit aan talent, maken een sterke samenwerking essentieel. Wij organiseren regelmatig trainingen en workshops voor onze teams, waarbij teamontwikkeling en kwaliteit in samenwerken centraal staan. Hierbij werken we met de beste mensen uit het vak, zoals met Sayma Kuipers. In dit interview deelt Sayma hoe je kunt bouwen aan een succesvol team om prestaties te verbeteren.

Sayma, kleuters staan centraal in jouw trainingen. Waarom is dat?
Het viel mij al flink wat jaren op dat volwassenen in organisaties en bedrijven elkaar graag kleuters noemen. Daarmee wordt eigenlijk gezegd dat de ander ‘maar wat doet’ of juist totaal verkeerd handelt. Ik vroeg mij af of mensen zich echt als kleuters gedragen. Grappig genoeg zijn we in bedrijven te goed geworden in volwassen zijn. We nemen onszelf heel serieus en verliezen onszelf daarin. Met protocollen, regels en modellen. Tijd om weer terug te gaan naar daar waar het over gaat. De eigenschappen die je als kind had, helpen om meer en beter samen te werken, meer plezier te ervaren en ook nog zinnige dingen te doen. Daar is de metafoor ontstaan.

Wat versta jij onder goed samenwerken?
Samenwerken doe je als je samen, in onderling overleg, ergens naartoe werkt. Dit betekent dat je continu afstemming hebt om naar het resultaat toe te werken. Het mooiste is het, als je in een team zorgt voor mensen met verschillende sterke punten die elkaar aanvullen. Dit kan ook een tijdelijk team zijn. Op deze manier maak je gebruik van verschillende inzichten en expertises van mensen. Het resultaat wordt hier beter van, omdat je verder kijkt dan alleen je eigen ideeën en oplossingen. Klanten zijn daarmee ook gebaat bij samenwerking in je organisatie.

Wat zijn de kansen en de valkuilen hierbij?
In de dagelijkse praktijk kan het weleens voorkomen dat je snel wilt handelen. Omdat de deadline strak is bijvoorbeeld. Dan schiet de afstemming en samenwerking met collega’s er snel bij in. Dit is jammer, dan mis je de inzichten van je collega’s. Daarnaast kan het in een samenwerking ook weleens misgaan. Bijvoorbeeld als er een meningsverschil ontstaat of een conflict. Hier samen mee om leren gaan is dan nog weleens een uitdaging. Toch zie ik vooral veel voordelen. Ik zie bedrijven groeien als er meer wordt samengewerkt. Er ontstaat meer creativiteit, betere oplossingen voor problemen etc. Ook heeft het positieve effecten op het werkplezier. We zijn sociale wezens en positieve relaties op het werk maken ons gelukkiger

Tot slot, heb jij nog een goede samenwerktip?
Expertise vragen van collega’s buiten je eigen team is erg waardevol. Het zorgt voor een breder perspectief op een vraagstuk. Vraag je eens wat vaker af hoe je de expertise van andere collega’s (nog meer) een plek kunt geven binnen jouw werk.

Over Sayma Kuipers
Sayma Kuipers is spreker, trainer en ondernemer Ze begeleidt teams en leiders om met een succesvolle samenwerking in het team en goed leiderschap te groeien als bedrijf of organisatie. De rode draad in haar werk is de invloed van mensen op elkaar. En hoe die diversiteit aan kwaliteiten van mensen op zo’n manier combineren dat ze elkaar aanvullen en compleet zijn. www.saymakuipers.nl

Neem contact met ons op!
Pim van Houten